søndag, maj 26, 2013

El vaixell Vasa


El cap de setmana passat va ser un cap de setmana llarg i el Frej i jo vam anar en tren a Estocolm. És una ciutat preciosa, molt més bonica que Copenhague, tot i que també una mica avorridilla perquè tot és tan bonic i polit i net, si més no, gran part de la ciutat és així, una imatge força diferent de les notícies que avui llegiu als diaris.

Una de les coses que més em van impactar de la visita va ser el museu del vaixell Vasa. El vaixell es va enfonsar a només 30m del port d'Estocolm l'any 1628, i durant més de 300 anys es va quedar sota l'aigua. Amb els anys es van desenvolupar noves tècniques per treure objectes pesats del fons del mar, i als anys 60 van treure ni més ni menys que aquest vaixell de 18 metres i 180 tonelades. No estava senceret però gairebé. Des de l'any que va sortir, molta gent ha treballat per recuperar la resta de materials que estaven molt ben conservats al fons del mar. Durant molts anys han reconstruït el vaixell com si es tractés d'un gran puzzle, i a dia d'avui, el 98% del vaixell és original. En aquest procés de reconstrucció també s'han après moltes coses... per exemple, el procés d'impregnació que van utilitzar per conservar la fusta va fer que s'accelerés l'oxidació d'algunes de les peces metàl·liques, que avui dia estan canviant per acer inoxidable.

Us preguntareu com caranxus un vaixell de fusta pot estar 300 anys sota l'aigua i conservar-se sense podrir-se? L'aigua del mar que dóna al port d'Estocolm és molt baixa en sal i fa que molts dels bitxets i bactèries que normalment es menjarien la fusta no hi puguin viure. De tota manera, el museu ja avisa que perquè el vaixell es conservés fins a l'eternitat, hauria d'estar en un ambient sense oxígen, com que no és el cas (tot i que al museu s'està fresquet i fosc), no saben fins quan viurà aquest vaixell.

A les fotos no s'aprecia, però de seguida es veu perquè el vaixell va navegar 30m i es va enfonsar, és massa alt i massa pesat, té dues fileres de canons, un piló d'escultures i la carcassa té una forma estranyota. És molt molt impressionant entrar al museu i trobar-se amb un vaixell allà a tocar. Les tres plantes del museu permeten acostar-t'hi molt i veure'l des de tots els angles possibles, i tot plegat està explicat d'una manera molt pedagògica, amb pelis de com s'ho van fer els submarinistes dels anys 50 per començar el projecte de reflotar el vaixell, i fins i tot el judici en el que l'arquitecte del vaixell i uns quants oficials expliquen les causes per les quals creuen que es va enfonsar. No hi va haver culpables (how very Scandinavian of them).

Si us agraden els vaixells i la història aquest museu és la repera, fa una olor rarilla, però paga molt la pena. Us deixo un link per si us heu entusiasmat una mica i voleu llegir més sobre la història del Vasa.

2 kommentarer:

Carles sagde ...

Aviam, vols dir que no es va enfonsar per culpa d'una tempesta sinó que ho va fer perquè estava mal dissenyat?? Hhaha! Ja sembla aquell submarí espanyol, l'Isaac Peral, que ara li sobren tones i baixa...però no puja!

Carolina sagde ...

No, no, que feia solete i tot i no va durar ni 35m i patapam! Estava molt mal dissenyat i la part que havia d'anar per sota de l'aigua pesava massa poc. Van posar pedres al fons del vaixell per intentar arreglar-ho, però es van quedar curts. Un desastre, vaja.